Samhällskunskap-aktuellt nu

Minoritetsfolk i Sverige.

Allmänt om de 5 officiella minoritetsvarieteter (sorter,grupper)

Samer(urfolk) – Tornedalingar – Sverigefinnar – Romer – Judar

Rubrik (ex.Samer)

  1. Inledning. Jag ska skriva och berätta om ex. samerna. Samerna räknas till
    en av de 5 officiella minoritetsfolk som finns i Sverige. Samerna är även ett
    urfolk i Sverige.
  2. Karta, flagga eller symboler. Utbredning, i vilka områden de framförallt finns. Lite fakta om
    flaggan eller symboler om du hittar det (extra).
  3. Historia: Hur och när kom de till Sverige.
  4. Arbetslivet. Vad tjänar de pengar på, sysselsättning. Hur ser framtiden ut för
    folket?
  5. Språk och utbildning. Vad kallas språket? Hur låter det och är det släkt med något
    annat språk. Likheter och skillnader med svenska språket?
  6. Speciellt: Regler, kläder, mat eller saker som är speciellt för dem

Tänk på! Tydligt, bilder och rubriker.
Stycken (luft).
Rättstavat och stor bokstav.
Be en kompis läsa innan du lämnar in.
Dela arbetet med Per-Åke redan efter första lektionen!

Innan du lämnar in (fredag v.8)! Gå igenom och se om du har fått med följande:

  • Att eleven har grundläggande kunskaper om de 5 minoritetsgrupper vi har i Sverige och berättar något (fakta)om de olika minoriteterna vi har i Sverige.
  • Att eleven kan berätta och reflektera över om de olika minoriteterna vi har i Sverige. Skillnader och olikheter.
  • Att eleven reflekterar över de nationella minoriteternas rättigheter.
  • Eleven kan söka information och använder då olika källor på ett i huvudsak fungerande sätt.

 

Samhällskunskap beskriver hur samhällen runt oss fungerar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *