6:an

 

europa

Du ska:

Repetera Sveriges landskap och tätorter på seterra och visa mig att du har bra resultat. Träna på länder och huvudstäder i Europa och visa mig när du är nöjd med dina resultat.

På en papperskarta ska du rita in hur naturen ser ut i Europa med berg, skog, åker, sjöar, hav och vattendrag. Det är bättre ju mer du lär dig!

Se på minst en film om tre av Europas länder. Filmerna hittar du på SLI där du loggar in och du söker på landets namn.

Välj ett av Europas länder som du skriver om. I ditt skrivjobb ska du presentera landet på ett snyggt och överskådligt sätt. (Texten ska lämnas till mig, eller delas i Drive, under arbetets gång för respons och bedömning) Du ska redovisa ditt arbete muntligt.
Här hittar du bra fakta: GlobalisLandguiden och So-rummet om länder.

Detta ska vara med:

• egen karta där du ritar och skriver in städer, berg, sjöar, hav och floder…

• landets flagga

• var människorna bor

• natur, klimat

• historia, kultur, traditioner

• sevärdheter

• viktiga platser

•  näringar, (naturtillgångar, industrier, turism…)

• hur lever man, jobbar, bor, äter…

När du fått fram fakta om ditt land och texten är klar ska du kunna prata om:

varför ser landet ut som det gör, vilka processer har format naturen, förändras det fortfarande, hur påverkar det människorna som bor där…

Källor:

Redovisa alla källor du använt dig av.

(Tips: www.globalis.se är en bra kartbok. På europa.eu finns bra fakta om länderna som är med i EU. Www.landguiden.se har information om alla länder i Europa.)

Du ska kunna fundera kring om källorna är trovärdiga.

Bedömning:

Det är framförallt dessa tre förmågor jag kommer att bedöma:

– analysförmåga

– begreppslig förmåga

– förmåga att hantera information

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *