4-5-6:an

Salt- och sockermålning:
salt   Sockerlag

Saltmålning:
Gör en snygg bleed-bakgrund med vattenfärg. Lägg på lim. Strö över salt. Måla saltet med vattenfärg. Ta en bild av bilden, skriv ut. Släng saltbilden, sätt upp foto-utskriften.

Sockermålning:
Måla hela ditt papper med sockerlag. Måla på sockerlagen med vattenfärg. Sätt upp.

Signera dina bilder!

_______________________________________________________

Djup i bilder:

sloan John Sloan, South Beach Bathers 1907

* Storlek: Saker som är nära är större.
* Tydlighet: Saker som är nära är detaljerade, långt bort suddiga
* Position: Långt ner på bilden är nära (Bakgrund, förgrund)
* Framför och bakom.

Perspektiv:

leonardo_da_vinci_-_the_last_supper_high_res Leonardo da Vinci, Nattvarden, ~1495

Enpunktsperspektiv:

Tvåpunktsperspektiv:

 

Bedömning:
Läroplanen säger såhär om bedömning i Bild:

”Bedömningen i ämnet bild gäller elevens förmåga att tolka, förstå, framställa och använda bilder. Det är ett kunnande som kommer till uttryck i graden av självständighet och variation i sättet att skapa bilder och former, undersöka bildmässiga problem och finna kreativa lösningar. Vidare skall bedömningen uppmärksamma elevens säkerhet i och förmåga att kommunicera med bilder för att nå ut med sitt budskap.”

Det betyder i arbetsområdet om ”Djup i bilder” tittar jag på:

  • att du känner till och kan förklara begreppet perspektiv.
  • att du känner till och kan visa vad begreppet tredimensionell eller 3D innebär.
  • att du kan framställa bilder med en- och tvåpunktsperspektiv utifrån en bestämd grundmodell.
  • att du kan använda dina kunskaper och efter en egen idé kan visa att du kan använda begreppet en- och tvåpunktsperspektiv.

______________________________________________________________

 

färgcirkel
Färger och nyanser:

Vad är färg??

Vi startar höstterminen med att jobba med vattenfärg. Då tränar vi att blanda, göra nyanser och på hur man använder vattenfärger.

Vi startade såhär:

1) Blanda 100 olika färger på ditt papper! (Som ser ut såhär) Använd helst inte svart och vit färg.

2) Välj en färg. Måla första rutan med stark, koncentrerad färg. Kan du göra 100 nyanser av samma färg på ditt papper?

vattenfärg

Därefter målar vi bakgrunder med svamp. En bakgrund med två varma färger, en med kalla. På bakgrunderna målar vi  träd, med pensel och svart vattenfärg i förgrunden.
Träden får några löv målade efter riktiga löv.

image image image

_____________________________________________________________

Warhol

Andy Warhol, Pixlr och Pop-konst

En bilduppgift i färg där vi jobbar med egna fotografier digitalt i Pixlr, ett onlineprogram. Inspirationen kommer från Warhol som var Pop-konstens främste företrädare under 1900-talet.

____________________________________________________

3D i skokartonger!

Eleverna ”bygger” ett känt konstverk i en skokartong. Här finns hela uppgiften som länk.
Några av kartongbyggena, olika klara, intill sina orginalmålningar:

Magritte image

bedroom image

sjärnnatt image

japanska bron Monet image

vetekråkor image

eye image

cypress image

image skriet image

Konstverk i 3D, uppgiften.

 

________________________________________________________

image image image image image

Vi startade terminen med oljepasteller och gjorde en gemensam totempåle och en del annat. Nu har vi startat med vattenfärg och penselteknik. Vi har tränat på bakgrunder och förgrunder och på hur man kan använda hårpensel på olika sätt.

Nu är det dags att måla höstlöv!

Måla en fjäder!

Här tränar du på att använda vattenfärg och att blanda tekniker:

Måla först en bleed-bakgrund med fjäder i vattenfärg.
Rita siluett och detaljer med svart tusch, från tuschpenna.

Titta på exempelbilderna och få inspiration!

il_340x270.747384536_h408.jpg (340×270)  11123855_735704683208696_542935703_n.jpg (320×320)  il_340x270.517512966_tkiv.jpg (340×270)

___________________________________________________________

clownfish-clip-art-orange-clown-fish

Processrita- Att förbättra sina bilder:


 

Lera och ansikten

Människan har gjort konst och skulpturer i lera i tusentals år.


Abstrakt konst

För ~100 år sedan började konstnärer testa att göra bilder på ett nytt sätt. I början använde de geometriska figurer som kuber, trianglar och cirklar i sina bilder.
Vi ska jobba med abstrakt konst ett tag. Du kommer att få rita, måla och skriva om bilder.

1) Gör klart din namnbild med oljepasteller och sätt upp.

bild 1 (6) bild 2 (15) bild 3 (13) bild 5 (6)

2) Vi tittar på och pratar om Pablo Picasso.
Han målade ”Girl before a mirror”:

girlbeforeamirror

Nu är det dags för dig att göra en liknande bild. Här är receptet:
a) Skissa upp två likadana ansiktsbilder. Gör din egen variant!
b) Måla en bild med oljepastell och den andra med vattenfärg. Smartast att börja med ljusa färger och ta allt mörkare vartefter. Allra sist de mörka konturerna.
c) Sätt upp på anslagstavlan.

bild 3 (12)bild 2 (14)bild 1 (5)picasso

3) Välj ett av Picassos abstrakta porträtt. Här kan du välja bilder, finns flera sidor.
– Skriv i ett drivedokument och berätta varför du valde just den bilden.
– Förklara bilden med ord! Hur ser den ut? Vilka färger och former?
– Skriv ut din text i färg med Picassobilden överst.
– Sätt upp på anslagstavlan.

Extrauppgift: Testa att måla oljepastell med mallar!
bild

Om du hinner:

Testa att göra en

eller en

 

———————————————————————————————————-

Färg, nyanser och penselteknik

färgcirkel

Vad är färg, egentligen?

Nu jobbar vi med vattenfärger. Vi startar med färglära och att blanda. Vi har fyra färgade grundfärger: Röd, blå, grön och gul. Färgcirkeln visar att gul, blå och röd kan du blanda till andra färger. Dessutom har vi vit och svart, brunt och beige som är neutrala färger.

vattenfärg

1) Blanda 100 olika färger på ditt papper! (Som ser ut såhär) Använd helst inte svart och vit färg.

2) Välj en färg. Måla första rutan med stark, koncentrerad färg. Kan du göra 100 nyanser av samma färg på ditt papper?

3) Nästa bild innehåller flera steg:

-Titta på filmen om att blanda vattenfärg: Watercolour bleed

-Du målar en bakgrund med minst två färger. Här blir det nog bäst med ljusa nyanser, tunn färg. (När den torkar kan du måla en bakgrund till uppgift 4. Mörka, starka färger, blir nog snyggast nu.)

– När pappret torkat ska du måla ett antal mjuka former, busor, på den första bakgrunden utan att vattenfärgen rinner.

– När busorna torkat ska du ge dem konturer, armar och ben. Måla med tunn pensel och träna på att göra tunna streck!

busor (Exempelbusor…)

4) När du målade med sockerlag blev det ungefär såhär:

Sockerlag

Nu ska du måla minst en bild med lim, salt och vattenfärg. Börja med att måla en snygg bakgrund med vattenfärg, om du inte gjorde det förut. Jag tror det blir snyggast med mörka, starka färger. Låt torka! Fortsätt med lim på pappret, i fina former. Sedan strör du över salt som får fastna i limmet. Sedan droppar du vattenfärg på saltet. Spill inte salt… Titta här så förstår du: Saltmålning

Saltbilderna håller inte. Ta bilder med kamera! Mejla dem till dig och mig.

Skriv ut din saltbild i f’ärg. Häng upp på anslagstavlan.

Extrauppgift:

Gör en parafras, en bild som påminner om en av skagenmålarnas bilder:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skagenm%C3%A5larna

Börja med att göra bleedbakgrund, låt torka till, måla motivet.

-Rita en bakgrund med bleed-teknik.

——————————————————————————————-

Ljus och skugga

skugga

 

Vad?

I ämnet bild ska du prova på olika tekniker för att göra bilder. Under arbetet med ljus och skugga tränar du dig att använda blyerts och kolkrita. Genom att använda olika tekniker får du fram olika nyanser av grått som du använder för att ge bilden ett djup. Du tränar också på att titta på fotografier och bilder för att se hur ljus och skuggor påverkar bilder. Du kommer även att få jobba med fotografier.

Hur?

  • Teckna stilleben. Vi använder kol och blyerts och tränar på att arbeta med olika nyanser. Vi tränar olika tekniker att använda pennan för att skapa mjuka och hårda ytor.
    Former: Vi skissar  grundformer. Vi arbetar med skuggan för att förstärka formen.
    Ljus och skugga. Vi analyser bilder där skuggor framträder tydligt. Vi tränar på att använda ljus och skugga i egna bilder..                                                                                                                                                                                                                                               Varför?  (Lgr11)
  • Bl 4-6 Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Bl 4-6 Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete
  • Du ska kunna använda dig av skuggningsteknik för att framställa egna bilder.
  • Du ska kunna planera och ta ansvar för ditt arbete.
  • Bl  4-6

    Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.

  • Bl  4-6

    Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.

Detta ska du kunna

  • Du ska kunna använda dig av skuggningsteknik för att framställa egna bilder.
  • Du ska kunna planera och ta ansvar för ditt arbete.

bild (9)

——————————————————————————————-

Manga 

manga-head (1)

Vad är Manga?

MangaLennart berättar.

sv.wikipedia.org

Manga är det japanska sättet att rita seriefigurer. I Japan har stilen funnits i mer än 1000 år och utvecklats hela tiden. Du känner igen sättet att rita från många animerade filmer bland barnprogram, t ex Pokemon eller Avatar.

Hur ska du lära dig??

Vi kommer att titta på bilder, på instruktionsfilmer och göra ett mangahäfte.

Film:

1: På engelska, om att rita ansikten.

2: På engelska, om att rita ansikten.

3: På svenska, om att rita ansikten.

Vad säger läroplanen?

Läroplanen Bild för 4-5-6

1) Här har du Esbjörns Jorsäters Mangakurs, det häfte du kommer att få jobba med!

(Eller här, om du inte kan öppna på din dator)

2) När du är färdig med mangahäftet ska du göra en mangabild som du själv ska vara nöjd med på stort papper. Bilden ska vara färglagd, även bakgrunden, och du ska sätta upp den i klassrummet. Du får gärna hämta inspiration HÄR!

3) Får du gott om tid och vill göra en extrauppgift får du gärna göra en Anime, en tecknad mangafilm på goanimate!

mangaface

L=)

——————————————————————————————

Porträttuppgift Bildsvenska

Me, I and Myself

En bilduppgift som handlar om dig…

—Välj en av konstnärerna. Skriv varför!
—
—Måla på ditt foto, i samma stil som konstnären gjort.
—
—Skriv och förklara hur du gör och tänker!
—
—Ta reda på kort fakta om konstnären och hans stil. Skriv.
—
—Gör en tagxedobild. http://www.tagxedo.com/app.html
Välj minst 10 ord om dig. Skriv och förklara i skrivhäftet.
—
—Välj en djurform till tagxedo’n. Skriv och förklara varför!
Extrauppgift: Titta på Picassos porträttbilder. Hur målade han? Skriv och förklara!
Gör en egen picassobild på: http://www.picassohead.com/create.html
Skriv ut!
Sätt upp dina bilder på din plats i korridoren.
L=)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *